Zakładki

BIP

 

Ankieta

KLASA III

CZYTAM KSIĄŻKI, PONIEWAŻ...

"Dzięki książkom nauczyłam się, jak żyć bez komputera i jak być szczęśliwa."

"Zapominam o problemach życia codziennego, mogę się zatracić w innym świecie. Wprowadzam magię do swego życia".

"Książki mówią o różnych sprawach z życia codziennego i pomagają w rozwiązywaniu naszych trudności."

"Utożsamiam się z bohaterami i przeżywam przygody, nie wychodząc z pokoju."

"Książki wzbogacają zasób naszego słownictwa. Dzięki temu można błysnąć na lekcji nikomu nieznanym słowem lub po prostu umieć się w inteligentny sposób odgryźć."

"Jest to forma nauki, ale przyjemna."

"Jestem ciekawy świata, a książki pozwalają poznawać nowe miejsca."

"Mogę sobie wyobrazić, jak było dawniej."

"Poznaję dawny język i styl."

"Książki kształtują wyobraźnię."

"Czytam książki, bo chcę zostać pisarką."

"Dzięki temu sama piszę ciekawe opowiadania."

"Dowiaduję się, jak na świat patrzy jakiś pisarz."

"Czytam, bo telewizja staje się nudna."

"Pomagają mi się zrelaksować."

 

NIE CZYTAM KSIĄŻEK, GDYŻ...

"Nie interesuje mnie ich fabuła, mam inne zainteresowania."

"Bardziej interesujące jest oglądanie filmów."

"Czytanie zabiera wiele czasu i trudno mi zapamiętać, co się wydarzyło przez ostatnie 4 strony. Nie mogę się skupić, wszystko mnie rozprasza."


Statystyki czytelnictwa

 

Biblioteki publiczne i szkolne jako źródło czytanych książek

W celu ukazania miejsca lektury książkowej i jej społecznego zróżnicowania w czasie wolnym i w ramach obowiązku szkolnego polskich nastolatków, wykorzystano wyniki ogólnopolskiego badania realizowanego w maju 2010 r. na reprezentatywnej próbie piętnasto- i szesnastolatków z 70 szkół gimnazjalnych z całej Polski. Ankietę audytoryjną wypełniło 1472 uczniów trzecich klas gimnazjalnych.

Badanie zrealizowano (przy współpracy z CBOS-em) w ramach projektu badawczego „Czytelnictwo młodzieży polskiej – wspólnota symboliczna

Dystanse w realizacji obowiązku szkolnego i praktykach czytelniczych z własnego wyboru

Postawy gimnazjalistów wobec lektury książkowej są bardzo zróżnicowane, po jednej stronie znajdują się w ogóle nieczytający książek, po drugiej – czytający codziennie; intensywni czytelnicy czytający więcej niż dwie książki miesięcznie, dla których lektura książkowa jest elementem ich stylu życia, mający swoje ulubione lektury i wyraźne wobec nich oczekiwania.

Przyjemność czytania

 

wybory czytelnicze

.I Pierwszy to literatura fantastyczna dwóch typów:

-dla wszystkich (która obejmuje różne odmiany: fantasy, science fiction, horror)

- przeznaczona dla młodzieżowego czytelnika.

Fantastyka dla nastolatków to wyróżniająca się grupa powieści i intensywnie promowana po sukcesie komercyjnym na międzynarodowym rynku książki

*powieści o wampirach wkraczających w życie nastolatków, rodach wampirzych itp.

-Stephane Meyer. Zmierzch, Księżyc w nowiu, Przed świtem i Zaćmienie).

Meg Cabot Pośredniczka, Liceum Avalon;

-Rachel Caine Wampiry z Morganville;

-; Richelle Mead Akademia Wampirów;

- P. C. Cast i Kristin Cast cykl Dom Nocy i in.);

* przygodowa fantastyka dla młodszych nastolatków np.;

- Lemony Snicket, Roderick Gordon, Brian Williams Tunele, Rafał Kosik);

*złożone powieści o smokach młodzieżowego autora Christopera Paolliniego (cykl Dziedzictwo, Eragon, Najstarszy, Bristigr);

*filozofujące Mroczne materie Phillipa Pullmana; powieści Cornelii Funke;

* bliskia współczesnemu thrillerowi Księga Cmentarna Neila Gaimana, Koralina, Nigdziebądź i napisany wspólnie z Terrym Pratchettem Dobry Omen.

Bardziej wyrobieni czytelnicy sięgająco fantastykę dla dorosłych (tu znajdujemy wielkomiejską młodzież z inteligenckich domów oraz wielu chłopięcych zaangażowanych czytelników).

Najpopularniejsi autorzy: J. R. R. Tolkien, Andrzej Sapkowski, Stephen King, Terry Pratchett.

II .Drugi nurt – realistyczny;

Literatura jest tu przede wszystkim źródłem poznania, powinna mówić o prawdziwych problemach o dorastaniu, relacjach w rodzinie, pierwszej miłości, przyjaźniach rówieśniczych

ulubieni autorzy to: Krystynę Siesicką, Małgorzatę Musierowicz, Ewę Nowak, Martę Fox.

. Z literatury tej szczególnie często wybierane są powieści problemowe, opisujące trudne problemy we współczesnej rodzinie (choroby, samotność, molestowanie), patologie okresu dorastania (bulimia, anoreksja, samobójstwa) patologie społeczne, a przede wszystkim uzależnienie od narkotyków (chętnie czytane autorki: Barbara Rosiak, Christiane F., Anna Onichimowska, Heidi Hasenmuller).

. Książki czytane dla przyjemności to w zdecydowanej większości wybory spontaniczne nastoletnich czytelników. Tylko 4% osób lubiących czytać i posiadających swoje ulubione typy ma wśród nich lektury szkolne.

Co dziesiąty internauta deklaruje czytanie książek w internecie, ale znacznie większa grupa (39%) czyta w sieci różne teksty, 44% czerpie z internetu informacje o czytanych w czasie wolnym książkach.

Internet kradnie czytelników literatury hobbistycznej, popularnonaukowej, słowników i encyklopedii w tradycyjnej wersji książkowej, jest ich znacznie mniej niż 7 lat temu.

Podsumowanie

  • Biblioteki szkolne i publiczne są najważniejszym źródłem pozyskiwania czytanych książek dla większości piętnastolatków.
  • Dziewczęta, będąc aktywniejszymi czytelnikami, miały też więcej źródeł pozyskiwania czytanych lektur – chętniej też niż chłopcy korzystały z bibliotek publicznych i znajdywały tam czytane przez siebie powieści obyczajowe dla nastolatków. Chłopcy, którzy czytali dla przyjemności, najchętniej sięgali po literaturę fantastyczną (fantasy, fantastykę dla młodzieży, fantastykę sensacyjną) i takiej też poszukiwali w bibliotekach.
  • Najmłodsi czytelnicy wykazują tendencję do tego, by nie czytać książek w całości.
  • Odsetek czytelników maleje wraz z wiekiem badanych.
  • Najwięcej czyta się w wielkich miastach, a najmniej na wsi.
  • Do lektury e-booków kiedykolwiek w życiu przyznało się 7% badanych, a do słuchania audiobooka – 6%. ich użytkownicy to przede wszystkim młodzi, dobrze wykształceni mieszkańcy wielkich miast pochodzący z rodzin inteligenckich.
  • Czytanie książek to zachowanie „dziedziczone” po rodzicach.
  • Codzienną lekturę książek deklaruje 22% czytelników ponad sześćdziesięcioletnich i tylko 8% nastoletnich.

 

Ogłoszenia

DLA UCZNIÓW KL. 3

Elektroniczna rekrutacja

logowanie


NOWE kierunki kształcenia

w ZSP1 Tarnobrzeg

kliknij

Ważne

W Polsce obowiązującymi numerami

do służb ratunkowych są:

997  Policja

998  Straż Pożarna

999  Pogotowie Ratunkowe

112  kom. telefon alarmowy

601 100 300  GOPR

(33) 985  GOPR

601 100 100 WOPR

Biblioteka proponuje

 

Nowe filmy edukacyjne

Biblioteka szkolna wzbogaciła swoje zbiory audiowizualne o kolejne filmy edukacyjne z serii: Uwaga życie! Filmy Wydawnictwa WAM – Studio Inigo: „Patriotyzm : czy to trudne?”, „Kultura osobista”, „Kolekcjonerzy mocnych wrażeń”, „Tożsamość w Internecie”, pokazują problemy współczesnego świata. Są doskonałą pomocą dydaktyczną, ale stanowią również interesujący materiał dla indywidualnych odbiorców, poszukujących odpowiedzi na nurtujące problemy codziennego życia.


 

Gościmy

Odwiedza nas 105 gości oraz 0 użytkowników.

Kącik Unicef