Zakładki

BIP

 

Realizacja projektu Comenius: The Book- Your Best Friend!

 

Wrzesień 2013 r.

Powołano zespół nauczycieli zajmujący się czynnościami wynikającymi z uczestnictwa w projekcie Comenius „Książka - twój najlepszy przyjaciel!”, w skład którego wchodzą: p. Dorota Ziętek, p. Kinga Działdowska, p. Katarzyna Grębowiec i p. Ewa Zwierzyńska.

24 września p. Ewa Zwierzyńska wzięła udział w szkoleniu dla beneficjentów programu Comenius, dotyczącym zasad współpracy międzynarodowej z partnerskimi szkołami z krajów należących do Unii Europejskiej.

 

Październik 2013 r.

Nauczyciele bibliotekarze (p. Ż. Bartosiewicz i p. L. Gospodarczyk) wyszukały i przeanalizowały wyniki badań nad poziomem czytelnictwa w naszym kraju, w zależności od czynników społecznych, rodzinnych, mieszkalnych i innych.

Aby zweryfikować wyniki badań na poziomie krajowym, przeprowadzono ankietę wśród uczniów naszej szkoły. W ankiecie tej uczniowie mieli dokończyć zdanie: „Czytam książki, ponieważ…” lub „Nie czytam książek, ponieważ…” Wyniki ankiety są optymistyczne, ponieważ wynika z nich, że większość nastolatków chętnie sięga po książkę jako formę spędzania wolnego czasu. Tylko nieliczni uważają czytelnictwo za „stratę czasu”.

Został ogłoszony konkurs na logo projektu. Uczniowie, używając różnych technik, przedstawili w postaci prostych obrazów, co znaczy dla nich hasło przewodnie projektu: „Książka - twój najlepszy przyjaciel”. Zwycięskie logo zostanie wybrane podczas spotkania projektowego w Rumunii.

 

Listopad 2013 r.

W listopadzie odbył się wyjazd do Rumunii na pierwsze spotkanie robocze w Barlad.

W spotkaniu tym wzięło udział troje nauczycieli i czworo uczniów naszej szkoły.

Rumunia jesienią - wyjazd przedstawicieli „Jedynki” w ramach projektu Comenius 2013 - 2015

„Książka - Twój najlepszy przyjaciel!” - to jego temat

Siedmioosobowa grupa z naszej szkoły (p. Elżbieta Świestowska, p. Ewa Zwierzyńska, p. Katarzyna Grębowiec oraz uczniowie Justyna Chorab II e, Joanna Rejniak II b, Konrad Gancarz II d, Piotr Gomułka II d)  wyruszyła z Tarnobrzega, by poznać uroki Rumunii i uczestniczyć w spotkaniach projektowych. A oto opis ich przeżyć uczestników wyprawy.

Barlad/ Bogdanesti 4 - 9 listopada 2013 r.

Z Tarnobrzega wyruszyliśmy 3 listopada. O godzinie 14.00 wylądowaliśmy w Bukareszcie. Gospodarze spotkania odebrali nas z lotniska i zakwaterowaliśmy się w hotelu. Po godzinnym odpoczynku poszliśmy wraz z gospodarzami spotkania oraz uczestnikami z Grecji zwiedzać miasto. Podczas spaceru zobaczyliśmy wiele pięknych budowli i zabytków. Największe wrażenie zrobił na nas gmach parlamentu, który jest drugim po Pentagonie pod względem wielkości budynkiem na świecie. Wiele zabudowań w stolicy Rumunii wzorowanych jest na styl architektury paryskiej. Bukareszt ma nawet swój Łuk Triumfalny.

W poniedziałek 4 listopada odebraliśmy z lotniska pozostałe grupy z Włoch, Turcji i Finlandii i wszyscy razem pojechaliśmy do docelowego Barlad. Na miejscu nauczyciele zostali zakwaterowani w hotelu, a uczniowie przydzieleni do rodzin uczniów z Barlad i Bogdanesti.

We wtorek 5 listopada odbyło się spotkanie w szkole w Barlad. Przyjęto nas bardzo serdecznie. Oglądaliśmy występy artystyczne uczniów i uczestniczyliśmy w lekcjach. Podczas przerwy ugoszczono nas typowymi wypiekami kuchni rumuńskiej. Po przerwie uczniowie nadal uczestniczyli w zajęciach, a nauczyciele spotkali się na międzynarodowym sympozjum. W godzinach popołudniowych odwiedziliśmy Ogród Zoologiczny i spacerowaliśmy po Miejskim Parku. Następnie spotkaliśmy się z miejscowymi pisarzami, bibliotekarzami i osobami związanymi z kulturą w Teatrze V. I. Popa.

W środę 6 listopada pojechaliśmy do Bogdanesti, do drugiej rumuńskiej szkoły biorącej udział w projekcie. Obejrzeliśmy występy muzyczne uczniów tutejszej szkoły. Następnie wzięliśmy udział w zajęciach, a nauczyciele odbyli spotkanie projektowe. Po przerwie odbył się konkurs na logo projektu, który wygrał koncept ucznia z Rumunii. Po południu spotkaliśmy się z burmistrzem Bogdanesti. Około godziny 15.00 wróciliśmy do Barlad, gdzie obejrzeliśmy wystawę Pavilion Marcel Guguianu i Muzeum Nauki i Przyrody.

W czwartek  7 listopada pojechaliśmy na dwudniową wycieczkę do Iasi/ Targu. W Iasi zwiedziliśmy Pałac Kultury i dom Pogora, gdzie obecnie mieści się Muzeum Literatury. Spotkaliśmy się też z miejscowymi pisarzami, bibliotekarzami i wydawcami. W godzinach wieczornych dotarliśmy do motelu. Po zakwaterowaniu gospodarze zorganizowali ognisko i biesiadę z muzyką każdego kraju uczestniczącego w projekcie.

W piątek 8 listopada po śniadaniu i wymeldowaniu się z motelu poszliśmy zwiedzać Twierdzę Neamt, która grała kluczową rolę budynku obronnego za panowania Stefana III. Tego dnia zobaczyliśmy też rezerwat bizonów i Czerwone Jezioro, w malowniczych wschodnich Karpatach. Około godziny 22.00 wróciliśmy do Barlad, gdzie spędziliśmy ostatnia noc przed wyjazdem do Polski.

Wyjazd do Rumunii to niewątpliwie ciekawe i wyjątkowe przeżycie.

Kolejne spotkanie odbędzie się w marcu 2014 roku w Finlandii.

25 listopada wyłoniono zwycięzców zapowiedzianego wcześniej konkursu na esej pt. „Moja podróż do świata książek”. Wyjazdem do Finlandii na drugie spotkanie projektowe nagrodzono dwie uczennice: Katarzynę Jaworską z kl. II d oraz Marię Pycior z kl. II c, która swoją pracę konkursową napisała wierszem.

Gazetkę szkolną „Młody Literat” poświęcono książce. - zobacz

 

Grudzień 2013r.

W grudniu rozpoczęto działania dotyczące wyszukania pięciu legend lub opowieści pochodzących z Polski i tematycznie związanych z tematami: historia, geografia, religia, wierzenia ludowe oraz przyroda/nauka. Uczniowie chętnie zaangażowali się zarówno w wyszukiwanie legend, jak i w tłumaczenie ich na język angielski.

W gazetce szkolnej „Młody Literat” ukazał się felieton o świętach:

ŚWIĄTECZNA ZADUMA…

Kilka dni temu szłam na przedświąteczne zakupy: prezenty, jedzenie, ozdoby choinkowe i przemierzając centrum mojego miasta, nagle zdałam sobie sprawę, że wszyscy mijający mnie ludzie gdzieś biegną, przepychają się właśnie dlatego, że zbliżają się święta. Oni też poszukują prezentów, lampek na choinkę czy suszonych owoców do wigilijnego kompotu. W czasie kiedy ludzie powinni się wyciszyć w oczekiwaniu na narodziny Zbawiciela, oni biegają między półkami w poszukiwaniu łuskanych orzechów i maku. Wybuchają kłótnie o pieniądze pomiędzy rodzicami, walki o prezenty między dziećmi. Szaleństwo zakupów wydawałoby się, że wyzwala w kupujących najgorsze instynkty: przepychanki wózkami w sklepach, nieprzyjemne pomrukiwania, niegrzeczne odpowiedzi na stawiane pytania. To obrazek widoczny w większych miastach w ostatnie dni przed świętami.

Teraz takie modne są ankiety i zastawienia procentowe, a ja parę dni temu zetknęłam się z wynikami ankiety, gdzie postawiono pytanie: „Z czym Panu/Pani kojarzy się Boże Narodzenie?”, a odpowiedzi były różne: z choinką, z kolacją wigilijną, prezentami, opłatkiem czy gośćmi, ale w zestawieniu nie było nigdzie odpowiedzi – z narodzinami Jezusa, z Kościołem, z Bogiem.

Mówi się o szybkim, niebezpiecznym świecie obecnym, który wchłania i niszczy wszelką wyjątkowość w drodze do jak najlepszego działania bez zastanowienia, refleksji i wątpliwości. Czyżby ten pośpiech i brak zastanowienia przeniósł się też na święta, czyżby ze świąt kościelnych Boże Narodzenie stało się świętem narodowym bez swojego religijnego znaczenia? Coraz więcej ludzi traci tę chwilę świątecznej refleksji i podsumowania mijającego czasu na rzecz porządków, gości, dwunastu potraw na stole... W dzisiejszym świecie zmienia się sposób postrzegania wartości. Kiedyś te święta były najważniejsze właśnie ze względu na narodziny Boga, dziś stają się dniami wolnym o bliżej nieznanym znaczeniu. Dla wszystkich jest jasne, co się stało dwa tysiące lat temu, ale niewielu o tym pamięta podczas przedświątecznego wyścigu w sklepach i zabałaganionych pokojach. Jednak gdy nadchodzi Wigilia, przy opłatku odnajdujemy chwilę ciszy, spokoju, zastanowienia.

 

Styczeń 2014r.

Spośród opowieści przyniesionych przez uczniów wybrano pięć najciekawszych i przetłumaczono na język angielski. Opracowane legendy mają być zaprezentowane na spotkaniu projektowym w Finlandii.

 

Luty 2014 r.

Książka  - najlepszy przyjaciel!

W gazetce szkolnej ukazała się recenzja tragedii W. Szekspira „Romeo i Julia”.

Romeo i Julia  i niepewność czytelnika…

Choć sztuka nie jest doskonała, każda jej dziedzina jest nam po części niezbędna. I choć nie ma dwóch ludzi o identycznych gustach muzycznych, kulinarnych, to każda gałązka drzewa, zwanego potocznie sztuką, ma swoje klasyki gatunku. Jeśli nawet nigdy nie trzymałeś w rękach pędzla, znasz takie obrazy jak: „Mona Lisa” czy ,,Słoneczniki”. Jeśli nawet nigdy nie oglądałeś osobiście jakiejkolwiek rzeźby, Bardzo Mądre Książki zapoznały cię z ,,Dyskobolem” i „Wenus z Milo”.

Szekspir zapisał się na kartach historii jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych dramatopisarzy. ,,Być albo nie być” - tak naprawdę co druga osoba nie ma pojęcia, kto i w jakich okolicznościach to powiedział. Za to każdy, kogo spytasz, będzie wiedział, kto powiedział słynne: ,,Romeo, ach czemu ty jesteś Romeo?” - najsłynniejsze pytanie retoryczne w historii.

Dramat o jakże charakterystycznym tytule ,,Romeo i Julia” to symbol nieszczęśliwej miłości. Każdy zna mniej lub bardziej dokładny plan wydarzeń ,,Romea i Julii”.  Ludziom, którzy książki nigdy nie wzięli do ręki, w głowie pojawia się plan: spotkali się, zakochali, umarli. Szczerze mówiąc, to po prostu  nieprzyzwoicie krótka wersja. A między  punktem 2. a 3. dzieje się niewyobrażalnie wiele. W dużym skrócie Julia to prawie czternastolatka,  dziewczyna z rodu Kupuletich, a Romeo to nieco starszy syn Montekich.  Problem polega na tym, że Monteki (ten starszy) i Kapulet (ojciec Romea)  się nienawidzą. Choć, według mnie problemem jest to,  że Romeo i Julia zakochują się w sobie. „

„Czysta miłość, od pierwszego wejrzenia” - komentują ze wzruszeniem czytelnicy wiele pokoleń po Szekspirze. Traktując to bardzo dosłownie, można myśleć, że Julia była tylko czternastolatką, niemającą czasu na cieszenie się młodością, którą dopiero zaczęła, bo w oczach ojca była już zamężna. Natomiast Romeo zakochał się w niewłaściwej dziewczynie (Rozalinie).  Jeśli odebrałabym to bardzo dosłownie, stwierdziłabym, że z jednej strony  Julia jest młoda i głupia i może odrobinę się buntuje, bo jak twierdzą,  Bardzo Mądre Panie Psycholożki, w kolorowych pisemkach o niczym, jest to normalne. Z drugiej strony Romeo, zdesperowany, odrzucony, porywczy i nieco wolno myślący. Ale prawdą jest, że ani jednego wersu ,,Romea i Julii” nie należy traktować zbyt dosłownie. Według mnie Romeo i Julia są  nieistotni. Ważna jest idea. Idea nieistniejącej miłości dwóch niedoświadczonych, nie do końca rozgarniętych przedstawicieli wrogich sobie rodów. Tak to wygląda z jednej strony. Szekspir krytykuje istniejącą w tamtym czasie ograniczoną wolność młodzieży i ukazuje potęgę prawdziwej miłości. Ale jak mówią, każdy kij ma dwa końce. Drugi koniec prezentuje głupią, płytką sztukę napisaną wyłącznie dla pieniędzy i rozrywki tłumu. Może Szekspir nie był tak inteligentny, jak nam się wydaje i pisał sztuki, żeby rozbawić, najpierw Elżbietę I, a potem Jakuba I Szkockiego. I oczywiście dumną, bogatą londyńską publiczność. Faktem jest, że sam pomysł nie powstał w głowie Szekspira, tylko Matta Bandella, włoskiego pisarza, o którym nikt nie pamięta. Smutne, ale tak to w historii bywa i bywać będzie, że kto raz zdobył sławę, będzie ją zdobywać kosztem innych, utalentowanych osób.

Wielu historyków stawia nad Szekspirem  znak zapytania. Jest wielu prawdopodobnych autorów nieśmiertelnych hitów takich jak ,,Hamlet”. Jedne bardziej prawdopodobne (jak Sir Francis Bacon), a inne kompletnie pozbawione sensu (królowa Elżbieta I. Pal diabli, że Szekspir tworzył wiele lat po jej śmierci). Choć wszyscy zgodnie przyznają rację, że  sztuki Szekspira napisał sam Szekspir. Niemniej, gdyby to było całkiem pewne, nikt nie dawałby żadnego „ale”. Czy ktokolwiek wątpi, że „Odyseję” napisał Homer? Wcale nie krytykuję Szekspira. Według Bardzo Mądrych Książek był bardzo interesującą postacią. Parę faktów o samym Szekspirze;

- Nikt nie wie, kiedy dokładnie się urodził. Prawdopodobnie 23 kwietnia 1564 r.    

- Jego ojciec był lichwiarzem, co  w tamtych czasach było nielegalne. Poza tym zajmował się produkcją rękawiczek.

- Gdy się ożenił, miał 18 lat, a jego wybranka 26. Potrzebował zgody rodziców. Ową dostał ze względu na posag panny młodej.

- Niedługo po ślubie zniknął na siedem lat, i nikt nie wiem, co się z nim wtedy działo.

- Zdarzyło mu się ukraść cały teatr

-Zarzucano mu nieznajomość łaciny i greki, co było kłamstwem inspirowanym zapewne zazdrością (może właśnie zazdrośnicy byli źródłem mało pochlebnych plotek na jego temat, obecnych wątpliwości).

Wracając do Romea i Julii. Mimo że jedni mówią, iż Szekspir napisał tę sztukę z powołania, inni że dla pieniędzy, nie da się ukryć, że ludzie zaczytują się w nim od pokoleniem. Wystawiano musicale, kręcono filmy. Więc może rzeczywiście jest coś w tej historii  z jednej strony płytkiej i wzruszającej, a z drugiej głębokiej, posiadającej drugie dno.

Każdy, kto czyta książki, nie powinien brać wszystkiego dosłownie. Nie powinien też konkretnie ignorować mądrości zapisanych na papierze. Jedne książki całe są metaforą, którą każdy zrozumie po swojemu (Biblia na przykład), a inne to zbiór twardych sprawdzonych i niezaprzeczalnych faktów (książki historyczne itp.). Rozróżnienie wartości dosłownych i tych do własnej interpretacji, to trudna, choć konieczna umiejętność, której uczymy się przez całe życie.

Wydanie przez kółko polonistyczne tomiku wierszy „Miłość”.

 

Marzec 2014 r.

W marcu odbyło się drugie spotkanie projektowe w Finlandii, w mieście Hyvinkaa, położonym 50 km od Helsinek. W wyjeździe wzięło udział dwoje nauczycieli i cztery uczennice naszej szkoły.

 

„Książka - Twój najlepszy przyjaciel”. Tym razem Finlandia!

Na początku bieżącego roku szkolnego uczniowie „Jedynki” gościli w Rumunii i tym wyjazdem rozpoczęli projekt, który ma trwać do 2015 roku. A od 3. do 7. marca 2014 roku  przebywali w miejscowości Hyvinkää w Finlandii. Zobaczyli, jak żyją mieszkańcy tego skandynawskiego kraju i  jak uczy się młodzież w szkole Härkävehmaan Koulu (średnia szkoła ogólnokształcąca). Poczuli się obywatelami Europy, poznali kulturę Finlandii i spotkali się z serdecznym przyjęciem. W planach są jeszcze wizyty w Grecji, Turcji i Włoszech. Hasło projektu, które dotyczy książki, zainteresowało młodych ludzi. Wokół tego tematu tworzy się bardzo sprzyjający klimat.

Tarnobrzeska grupa wyruszyła rano 3 marca. Dla kilku osób lot do Helsinek był sporym przeżyciem, ponieważ podróżowały samolotem po raz pierwszy. Na lotnisku powitania, nowe kontakty i lekki dreszczyk…Przybycie do miejsc zakwaterowania u fińskich rodzin. Rozładowanie emocji, pierwsze rozmowy.

Kolejny dzień to wizyta w szkole Harkavehmankoulu w Hyvinkaa. Każde z państw uczestniczących w projekcie Comenius prezentowało swoją szkołę i miasto. Grupy miały flagi swojego kraju. Następnie coś dla ciała - podano fińską zupę z grochem i tamtejszy przysmak – pulla. Po lunchu odbyły się warsztaty dotyczące książki. Dopełnieniem dnia było uczestniczenie w lekcjach geografii i chemii. Gospodarze zadbali również o popołudniowy relaks - spacery, zakupy, koncert.

Sporą dozę przeżyć dostarczyła wycieczka do stolicy Finlandii - Helsinek. Oczywiście było zwiedzanie miasta, a także Muzeum Narodowego. Ciekawe zajęcia odbyły się w drukarni gazet, która jednocześnie jest muzeum dziennikarstwa.

Celem kolejnego dnia było Porvoo z domem narodowego, fińskiego poety Johana Ludviga Runeberga i fabryką czekolady. Nie obyło się bez degustacji!

Cóż, czas szybko leci i już piątek, czyli ostatni dzień, który okazał się dniem sportów zimowych. Uczniowie i nauczyciele mieli okazję jeździć na łyżwach lub nartach.  Otrzymanie certyfikatów zwieńczyło wyjazd. Na koniec były podziękowania, pożegnania i obietnice kontaktu.

Jak zawsze podczas comeniusowych wyjazdów młodzież wiele się uczy, poznaje nowych ludzi i ich mentalność, realizuje założenia projektu. A nowe znajomości mają szansę na kontynuację podczas kolejnych wizyt w krajach partnerskich.

 

W naszej szkole odbył się konkurs czytelniczy. Wzięli w nim udział uczniowie klas

I - III. Oto jego wyniki:

Konkurs czytelniczy „Nowela polska” został rozstrzygnięty!

Czytając, przenosimy się w różne, nieznane nam światy. „Kto czyta, żyje wielokrotnie” - pod takim hasłem odbył się w naszej szkole już po raz trzeci konkurs czytelniczy. Tym razem tematem przewodnim była nowela polska. Należało sięgnąć po nieco zapomniane już utwory polskich pozytywistów i zapoznać się m.in. z „Jankiem Muzykantem” Henryka Sienkiewicza, „Antkiem” Bolesława Prusa czy „Dobrą panią” Elizy Orzeszkowej. Wiedza o autorach także okazała się przydatna.

 

Oto wyniki czytelniczych zmagań:

I miejsce - Iga Chmielewska kl. I a

II miejsce - Katarzyna Uzar kl. II c

III miejsce - Agnieszka Polak kl. II d, Kinga Kozioł kl. II d, Sebastian Matusik kl. I c

Wyróżnienie za ciekawą recenzję noweli Elizy Orzeszkowej  „Dobra pani” otrzymuje Kinga Kozioł z kl. II d.

Organizatorka: Dorota Ziętek

 

W bibliotece szkolnej stworzono kącik: „Książka, którą warto przeczytać”.

Na tablicy wywieszane są informacje o ciekawych książkach, po które warto sięgnąć.

 

Kwiecień 2014

Uczniowie klasy I d, Wojciech Świerk i Karol Włodyka przygotowali prezentacje na temat dwóch wieszczów narodowych: Adama Mickiewicza i Henryka Sienkiewicza. Prezentacje te, przetłumaczone na język angielski, zostaną zaprezentowane na trzecim spotkaniu projektowym w Sivas, Turcji.

Dnia 23 kwietnia obchodzono  Światowy Dzień Książki.

W bibliotece szkolnej powstała wystawa prac plastycznych ilustrujących legendy, które zostały napisane na konkurs na najciekawszą legendę. Zaprezentowano także prezentację multimedialną na temat tego, co warto czytać. Przeprowadzono pogadankę o nieprzemijającym znaczeniu książki w życiu człowieka.

Poświęcono także gazetkę patronowi naszej szkoły Stanisławowi Jachowiczowi.

Przygotowano w s. 32  wystawę z dziełami naszych najsłynniejszych pisarzy, na której nie zabrakło różnych wydań „Pana Tadeusza” z okazji 180. rocznicy wydania epopei.

Na wieczorku poetyckim recytowano wiersze poetów polskich.

Mając na uwadze współpracę międzynarodową oraz fakt, że „książka to twój najlepszy przyjaciel”,  nauczyciele języka angielskiego również przygotowali anglojęzyczny kącik dla miłośników czytelnictwa. Uczniowie mieli okazję zobaczyć książki w oryginalnych wersjach i sprawdzić,  na ile byliby w stanie zrozumieć powieść napisaną w języku angielskim.

Przy okazji Dnia Książki przypomnieliśmy również wyniki ankiety przeprowadzonej w szkole na temat czytelnictwa.

Cytaty uczniów, kończące zdanie: „Czytam książki, ponieważ…” umieszczono na tablicy w formie gazetki. Wypowiedzi te dowodzą, że nastolatki lubią czytać książki oraz że sięgają po lekturę jako formę spędzania wolnego czasu.

 

Maj 2014r.

W dniach 5 -10 maja 2014r. odbyło się kolejne spotkanie projektowe w Sivas, w Turcji. Wzięły w nim udział cztery nauczycielki naszej szkoły.

Z okazji Tygodnia Bibliotek Miejska Biblioteka Publiczna zaprosiła na wystawę lokalnej poetki, pisarki i dziennikarki pani Doroty Kozioł. Klasa I c z p. Dorotą Ziętek miała przyjemność ją zwiedzić i wysłuchać ciekawej prezentacji kustosza tej wystawy p. Katarzyny Opioły o pasjach literackich naszej rodzimej twórczyni. Uczniowie zapoznali się z tomikami wierszy D. Kozioł, a także z jej książkami dla dzieci oraz pracą edytorską. Pani Dorota bowiem pracuje w Diecezjalnej Drukarni w Sandomierzu.

 

Wrzesień 2014r.

Odpowiadając na apel prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej pana Bronisława Komorowskiego, przystąpiliśmy do projektu pn. „Narodowe Czytanie”, który jest realizowany od dwóch lat.

Narodowe Czytanie w naszym gimnazjum zorganizowały panie polonistki i bibliotekarki zarazem – Kinga Działdowska, Jolanta Kociuba i Dorota Ziętek, a rozpoczęła dyr. Elżbieta Świestowska. Wsparcia udzieliły także inne polonistki oraz uczniowie. Tym sposobem ponad 200 gimnazjalistów wysłuchało dziś fragmentów powieści rozpoczynającej cykl – „Ogniem i mieczem”.

Informacja o naszym udziale w akcji znalazła się na stronie internetowej Prezydenta RP:

http://www.prezydent.pl/kancelaria/narodowe-czytanie/trylogia/uczestnicy-akcji/wydarzenie.html?idw=1330

Otrzymaliśmy pamiątkową pieczęć do stemplowania książek; przybijaliśmy ją także w zeszytach do języka polskiego i w ten sposób zanotowany został dzisiejszy temat.

Miejska Biblioteka Publiczna im. dr. Michała Marczaka w Tarnobrzegu w ramach miejskich obchodów Roku Stanisława Piętaka przygotowała szereg imprez popularyzujących życie i twórczość naszego rodaka. 9 września 2014 r. odbył się wernisaż wystawy „ Widzenie świata – twórczość Stanisława Piętaka”. Zgromadzone na wystawie pierwsze wydania poezji i prozy, fotografie z różnych lat, dokumenty oraz prywatna korespondencja pozwoliły prześledzić zarówno życie prywatne, jak i twórczą drogę pisarza. S. Pitak był jednym z najwybitniejszych poetów pokolenia okresu międzywojennego wywodzących się z nurtu wiejskiego literatury polskiej. Był autorem nastrojowej, wizyjnej liryki opartej na motywach wiejskich. Na motywach jego powieści zrealizowano w 1987 r. serial telewizyjny "Ucieczka z miejsc ukochanych". Od 1965 do 1994 roku była przyznawana nagroda im. Stanisława Piętaka.

Oglądanie wystawy przez klasę III C poprzedzone zostało wykładem p. Katarzyny Opioły na temat losów poety. Prezentowane dokumenty pochodzą z prywatnych zbiorów Krzysztofa Watracza, Muzeum Okręgowego w Sandomierzu i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. dr. Michała Marczaka w Tarnobrzegu.

We wrześniu odbył się wyjazd do Grecji na czwarte spotkanie robocze w Patras. W spotkaniu tym wzięło udział dwoje nauczycieli i dwoje uczniów naszej szkoły.

 

Październik 2014

Ogłoszono konkurs na historyjkę obrazkową z morałem, przedstawiającą problem lub zagadnienie społeczne. Praca ma się składać z pięciu stron A4 obrazków (2-3 obrazki na stronie) wykonanych techniką wybraną przez uczniów, historyjka powinna też być napisana w formie opowiadania. Zwycięska praca zostanie umieszczona w drugim tomie książki, która będzie drugim produktem międzynarodowej współpracy szkół partnerskich projektu.

 

Listopad 2014

Przygotowano scenariusz przedstawienia „Razem- stary numer z klatkami” i wybrano uczniów, którzy w nim wystąpią. Spektakl zostanie zaprezentowany podczas przyjazdu gości zagranicznych w marcu 2015r. Nagranie video z występu i jego scenariusz znajdą się w drugim produkcie międzynarodowej współpracy.

 

Grudzień 2014

UCZYŃ ŚWIAT LEPSZYM!- pod tym hasłem obchodzono dnia 5 grudnia Dzień Patrona Szkoły- Stanisława Jachowicza. Nasz patron był wolontariuszem, gdyż swoje życie poświęcił pracy na rzecz polskich dzieci z ubogich rodzin. Nauczał języka polskiego, pisał podręczniki, opracował zbiór piosenek, wydawał czasopismo dla dzieci, zakładał ochronki (przedszkola) i Domy Sierot. Po upadku powstania listopadowego założył Towarzystwo Wychowania Dzieci po Poległych Rycerzach Polskich. Działał w Towarzystwie Dobroczynności. W domu Jachowiczów wychowano też czworo sierot. Wychowywał najmłodszych poprzez swoje bajki; gdyż twierdził: „Piosenka przebrzmi, poemat zachwyci, bajka w pamięci zostanie, przejdzie do serca, z serca w życie praktyczne i wyda owoc pożyteczny”.

Uczniowie oraz nasi goście zapoznali się z dorobkiem Stanisława Jachowicza poprzez prezentację wykonaną przez Karola Włodykę z kl. II d pt. „Stanisław Jachowicz versus Święty Mikołaj”; jej puenta brzmiała: MIŁO WIERZYĆ W ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA, WARTO NAŚLADOWAĆ STANISŁAWA JACHOWICZA! Życiorys naszego patrona przypomnieli szkolni raperzy w piosence „Jachu nasz brachu”. Szkolny Klub 8 Wspaniałych zaprosił do wspólnego udziału w działalności charytatywnej, a uczniowie klasy I przedstawili inscenizację jednej z bajek Jachowicza. Wysłuchaliśmy też pięknych i wzruszających piosenek w wykonaniu szkolnego zespołu wokalnego oraz Asi Gorzały.

Uroczystość przygotowała młodzież z różnych klas pod kierunkiem pań Kingi Działdowskiej, Marii Pałkus i Renaty Kaczorowskiej - Wartoń. Autorką dekoracji była niezawodna p. Aneta Majka.

 

W grudniu ogłoszono też IV edycję szkolnego konkursu czytelniczego. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem „Nie z tego świata”, a jej tematem przewodnim jest fantastyka. Uczniowie chętni do uczestnictwa w konkursie muszą przeczytać zaproponowane przez organizatorów utwory literackie i wziąć udział w zmaganiach, które odbędą się w maju 2015r.

 

Styczeń 2015

Opublikowano i udostępniono w bibliotece szkolnej pierwszy produkt współpracy projektowej. Tomik pt. „The Legends of Europe” jest zbiorem legend z sześciu krajów partnerskich w pięciu obszarach tematycznych: historia, geografia, religia, wierzenia ludowe oraz przyroda/nauka.

 

Ogłoszono wyniki konkursu na historyjkę obrazkową, którego zwyciężczynią została Iga Chmielewska z klasy IIa. Uczennica napisała piękne opowiadanie poruszające problem rasizmu, objawiającego się wśród młodzieży. Zwycięskie opowiadanie zostanie umieszczone w drugim produkcie międzynarodowej współpracy, jakim będzie tomik opowiadań o podobnej tematyce, napisanych i zilustrowanych przez uczniów wszystkich szkół partnerskich.

 

Dla uczniów naszej szkoły odbyło się spotkanie z pisarką pochodzącą z naszego regionu. Pani Dorota Kozioł nieczęsto opuszcza domowe zacisze, by spotkać się z czytelnikami. Zdecydowała się jednak przyjść do Gimnazjum nr 1 w Tarnobrzegu, by opowiedzieć uczniom o Madagaskarze, czwartej co do wielkości wyspie i zarazem jednym z najbiedniejszych krajów na świecie. Leży on w zachodniej części Oceanu Indyjskiego, u południowych wybrzeży Afryki. Pani Dorota spędziła na Madagaskarze trzy miesiące, a doświadczenia wtedy zdobyte i poczynione obserwacje zaowocowały kilkoma książkami. Gościa powitała serdecznie dyrektor szkoły, pani Jolanta Mudzik. Gimnazjaliści wprowadzili w tematykę spotkania, czytając krótkie fragmenty pierwszej książki Doroty Kozioł z cyklu o Madagaskarze pt. „Z Machowa na Madagaskar”. Zabierając głos, pisarka najpierw zaprezentowała młodzieży barwne zdjęcia ukazujące stolicę, malgaskie wioski, tubylców wykonujących codzienne obowiązki, przykłady egzotycznej fauny i flory. Później zaś opowiedziała o swoich książkach, które napisała pod wpływem wizyty na Madagaskarze.

Spotkanie z Dorotą Kozioł przygotowali pod kierunkiem polonistki Marii Pałkus uczniowie z klasy II b, zaś uczestniczyli w nim także ich koleżanki i koledzy z klasy I d i I f. O barwną scenografię zadbała pani Aneta Majka.

 

Luty 2015

Odbył się szkolny konkurs na utwór o miłości. Wśród zgromadzonych prac konkursowych znalazły się zarówno utwory pisane prozą jak i wierszem. Jury w składzie p. K. Działdowska i p. D. Ziętek po zapoznaniu się z jedenastoma utworami, przyznało I miejsce w kategorii „Poezja” Małgosi Zarzyckiej z II e za wiersz „Miłość jak…” orazI miejsce w kategorii „Proza” Gabrysi Borkowskiej z I a za opowiadanie „Miłość niejedno ma imię”. Nagrodzone utwory znajdą się w gazetce „Młody Literat” i na stronie szkoły w zakładce „Literackie prace uczniów”.

18 lutego 2015 odbył się szkolny konkurs pięknego czytania zorganizowany przez panie bibliotekarki – Ewę Miękinę, Dorotę Ziętek i Kingę Działdowską. Był on poprzedzony konkursami w klasach, kiedy to wyłanialiśmy uczestników szkolnego finału. Dziewczęta         i chłopcy czytali obszerne fragmenty powieści Małgorzaty Musierowicz pt. „Brulion Bebe B.”. Była to książka, której wcześniej nie znali. Uczestnicy oczarowali jury płynnością czytania, dykcją, a przede wszystkim interpretacją tekstu.

Marzec 2015

W dniach od 6 do 11 marca nasza szkolna biblioteka oferowała zwiedzanie wystawy książek pt. „Tarnobrzeg i ludzie stąd”.

Ekspozycja obejmowała wydawnictwa o charakterze historycznym, prezentujące dzieje naszego miasta i okolic od zarania po wiek XX. Pokazaliśmy książki napisane przez tarnobrzeżan, w tym liczne wydawnictwa pokonkursowe z pracami literackimi naszych uczniów – laureatów tychże konkursów (poezja i proza). Przypomnieliśmy postać wieloletniego nauczyciela z „Jedynki” pana Jana Olka i jego tomiki poezji. Zaprezentowaliśmy też książkę naszej absolwentki pani Karoliny Ciejki – jest to zbiór baśni dla dzieci oraz starszych czytelników zatytułowany „Niesamowite opowiadania Pana Czereśnie”.

Rarytasem w naszych zbiorach są książki stare, już zabytkowe, z XIX i początków XX wieku. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje „Wieniec” – trzytomowy zbiór różnych tekstów dedykowanych naszemu patronowi Stanisławowi Jachowiczowi z 1857 roku. Był to prezent urodzinowy od przyjaciół.

Natomiast pozycja najnowsza na wystawie wydanie europejskich legend w opracowaniu uczniów z krajów partnerskich projektu Comenius, który obecnie realizujemy. Książka pt. „The Legends Of Europe” zawiera więc legendy tureckie, włoskie, greckie, rumuńskie, fińskie i polskie zamieszczone w językach narodowych oraz w wersji angielskiej.

Wystawę oglądali nasi gimnazjaliści oraz goście ze wspomnianych wyżej krajów, a także uczniowie klas VI tarnobrzeskich szkół podstawowych.

 

25 marca obchodzono Światowy Dzień Czytania Tolkiena. Święto to zostało po raz pierwszy zorganizowane w 2003 roku z inicjatywy członków angielskiego Towarzystwa Tolkienowskiego (The Tolkien Society). Z tej okazji szczególnie zachęcamy do zapoznania się z twórczością największego pisarza fantasy. W zbiorach naszej biblioteki znajdują się jego książki. Są to:

  • Władca Pierścieni : Bractwo Pierścienia, Dwie Wieże, Powrót Króla,
  • Hobbit Silmarillion oraz audiobook Władca Pierścieni : Powrót Króla

W czytelni przypomnieliśmy krótki życiorys J.R.R. Tolkiena i zaprezentowaliśmy książki, które posiada biblioteka.

 

23 marca w czytelni biblioteki szkolnej odbyły się Ogólnopolskie Wybory Książek. Uczniowie wszystkich klas naszej szkoły, 328 osób, głosowali na najciekawsze ich zdaniem książki. Blisko dwieście tytułów pojawiło się na kartach do głosowania wrzucanych do specjalnej urny wyborczej. Wśród nich najpopularniejsze były te z zakresu literatury fantasy, obyczajowe, młodzieżowe, a przede wszystkim takie, które w ostatnim czasie zostały zekranizowane. Komisja wyborcza w składzie: Wiktoria Michalczuk, Julia Oczkowska, Aleksandra Bukała, Weronika Łopata, Justyna Chorab, Maria Pycior, Katarzyna Uzar, Martyna Więckowska czuwała nad prawidłowym przebiegiem wyborów i opracowała wyniki. Wybory odbyły się w ramach konkursu organizowanego przez miesięcznik „Biblioteka w Szkole” pod patronatem minister Edukacji Narodowej pani Joanny Kluzik-Rostkowskiej w związku z zapowiadanymi na najbliższe lata programami zakupów książek do bibliotek szkolnych. Spis książek, który powstał w wyniku wyborów w naszej bibliotece, przesłany zostanie do organizatora.

 

W dniach 9-14 marca odbyło się kolejne spotkanie projektowe. Tym razem to nasze gimnazjum było gospodarzem wizyty. Pełny opis spotkania można znaleźć na stronie głównej oraz w zakładce „Comenius”.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ogłoszenia

DLA UCZNIÓW KL. 3

Elektroniczna rekrutacja

logowanie


NOWE kierunki kształcenia

w ZSP1 Tarnobrzeg

kliknij

Ważne

W Polsce obowiązującymi numerami

do służb ratunkowych są:

997  Policja

998  Straż Pożarna

999  Pogotowie Ratunkowe

112  kom. telefon alarmowy

601 100 300  GOPR

(33) 985  GOPR

601 100 100 WOPR

Biblioteka proponuje

 

Nowe filmy edukacyjne

Biblioteka szkolna wzbogaciła swoje zbiory audiowizualne o kolejne filmy edukacyjne z serii: Uwaga życie! Filmy Wydawnictwa WAM – Studio Inigo: „Patriotyzm : czy to trudne?”, „Kultura osobista”, „Kolekcjonerzy mocnych wrażeń”, „Tożsamość w Internecie”, pokazują problemy współczesnego świata. Są doskonałą pomocą dydaktyczną, ale stanowią również interesujący materiał dla indywidualnych odbiorców, poszukujących odpowiedzi na nurtujące problemy codziennego życia.


 

Gościmy

Odwiedza nas 89 gości oraz 0 użytkowników.

Kącik Unicef